Mittwoch, 23. Juni 2010

Velkommen til osteklokken!

Ja, det starte ens for alle; første gang vi træder over dørtærskelen til Schuberts Minde, er det første man ser den smukke natur. Der er heste og ridebane, fodboldbane, stor have osv. og det første min familie og jeg tænkte var, at det her sted var fantastisk. De voksne smilede helt op til begge øre og var meget venlige da de viste os rundt på den store grund. Til slut kom vi til det værelse hvor jeg skulle installeres. Så kom tiden hvor mine forældre skulle gå og jeg skulle blive. Som i nok kan forstille jer så er det rigtig hårdt at flytte til et andet sted og skulle til at lære andre mennesker at kende, og man kan godt blive lidt nervøs når ens familie går og man for første gang skal være alene der sammen med alle de fremmede mennesker. MEN havde jeg vidst hvad der ville ske når min familie havde forladt den hvide bygning, ja så havde jeg aldrig givet slip på min mors hånd, aldrig. Den lille 11 årig pige som jeg var den gang, stod foran de værste 6 år i hendes liv, og hun havde ingen anelse.

Så blev jeg bedt med en hård tone om at pakke alle mine ting ud på sengen, så de kunne se hvad jeg havde. Jeg kunne ikke forstå hvorfor det var nødvendigt at snakke sådan til mig, og troede først at jeg havde gjort noget forkert så jeg spurgte lige ud om det var tilfældet, og fik så svaret 'nej vi kan bare ikke bruge hele dagen på dig, og du kunne jo ikke finde ud af at sige farvel hurtigt så vi kunne komme igang'. Jeg kan huske at jeg fik sådan et stik i maven af hjemve, at jeg næsten var ved at græde, men jeg holdte det tilbage, for den sure dame så i forvejen misfornøjet ud.
Nå men "vi" fik sutteret mine ting ( når jeg siger 'vi' menere jeg 'de', for de havde ingen interesse i hvad jeg gerne ville beholde, det blev bare høvlet til side, legetøj, tøj osv. alt de ikke fandt 'passende' ). Til sidst havde jeg kun en Tarzan plakat, 2 bøger, en bamse og mine barbie dukker. Det meste af mit tøj blev høvlet til side, selv om jeg ikke går i huldet tøj, hængerøvsbukser osv., de brød sig bare ikke om min og min mors tøjsmag, så de skulle nok købe noget 'passende' tøj til mig ( for mine penge selvfølgelig).

Nå, men efter en 'passende' suttering af mit tøj og ting, fik jeg reglerne af vide :

1: Rygning forbudt
2: Tænk på hinanden som søskende, ingen kærlighed er lovlig her
3: Brug af bandeord forbudt for børnene
4: Ingen negative kommentarer om stedet offentlig
5: Påklædnings regler:
- Ingen bar skind
- Ingen hængerøvbukser & baggy jeans
- Ingen høje hæle
- Ingen punk/emo stil
- Ingen hættetrøjer
- Ikke for mørkt tøj
- Intet tøj som ikke falder i kontaktpersonens smag
- Ikke shorts der er kortere end til midt imellem knæet og livet
- Konservativt undertøj ; ingen blonder, ingen g-streng, ingen push up bh, ingen for tynd bh osv. ( alt i alt det som pædagogerne ikke selv kan bære )
- Alt i alt en blanding af en munkedragt og noget konservativt
6: Make up regler:
- Med make up er det meget forskelligt hvad reglerne er.
f.eks. Jeg fik lov til at gå med en smule mascara fra jeg var 16, mens en anden pige fik lov til at gå med alt det make up hun ville fra hun var 13
7: Ingen piercinger / tattoos
8: Intet sort farvet hår til pigerne, og heller ikke for lyst
9: Intet internet på værelset
10: Ingen mobil
11: Ingen kommer for sent til en aftale - heller ikke selv om der sker et eller andet der forhindre det, så kommer der nemlig 'konsekvenser' på.
12: At cykle alene uden et såkaldt cykelkørekort er ulovligt
13: Ingen aktivitet forpasses
14: En skade som man ikke har lægeerklæring på, gælder ikke
15: Overskrider man tiden på løbeturen ( også med et par sekunder ), så skal man derefter gå 10,6 km, og så er det lige meget om man har lektier man mangler at lave
16: Aktiviteter i første række, pligter i anden og skole/uddannelse i sidste
17: Børn og unge på Schuberts Minde må ikke politianmelde trusler bl.a. mordtrusler
18: Ingen bikini i svømmehallen - KUN badedragt og kun sportsbadedragt
19: Lægebesøg kommer kun på tale når du voksne finder det 'passende'
20: Opkald til sagsbehandlere og advokater finder kun sted når de voksne finder det 'passende' - og de høre hvad der bliver sagt
21: Ret til en privat samtale med familie er for de fleste ikke tilfældet
22: Påtvunget psykologtest er en nødvendighed for alle en gang imellem
23: Ingen slik i hverdagene
24: Køb af frugt i stedet for slik i weekenderne kommer ikke på tale
25: Værelsesdøre må ikke låses af børnene
26: 'Privat' eksistere ikke på C.M. - de har endda ret til at låse døren op til badeværelset når vi er i bad, hvis vi bruger over 10 min. der inde
27: Man kan ikke forbyde de voksne at kommer ind på ens vårelse når man vil have fred
28: Indrettelse af værelser er efter pædagogernes smag
29: Det er i orden at fastholde et barn som ikke er til skade for andre eller sig selv
30: Opkald til familie uden for aftalt tid er ikke lovligt
31: Familie som kommer uden for den faste besøgstid bliver hurtigt sendt væk - også hvis de har noget vigtigt at fortælle
32: Oplysning om hvor familiernes børn befinder sig er ikke en selfølge
33: Sexualundervisning/informationer er ikke noget man beskæftiger sig med på C.M.
34: Når man har fodfølge ( altså når man bliver forfulgt af en voksen 24 timer i døgnet ) er højeste afstand 10-15 cm
35: Under fodfølge må man ikke gå hen til vinduerne for at få frisk luft
36: Besøg hos venner fra skolen er ikke velset, det er bedst man er på C.M.s grund under opsyn
37: ødelæggelse af ting som C.M. ejer bliver erstattet af barnets lommepenge - også selv om det var et uheld
38: De voksne må gerne tage børnenes lommepenge og belønne et andet barn med, hvis det andet barn har gjort noget for det barn hvis lommepenge de tager
39: For meget kontakt dreng og pige imellem bliver set som et forhold og personener for forbud om kontakt uden voksen i rummet
40: Lommepenge på værelset er ikke en mulighed

( og alle de her reger gælder selvfølgelig kun for børn og unge, de voksne kan til hver en tid gøre hvad det passer dem, også ryge børnene op i hovedet, gå med dyb nedskæring, lave bukser, piercing & tattoo og bande så meget de vil )

Så, det var de regler som jeg kan huske p.t. men tilføjer flere med det samme jeg husker dem.



Alt det her bliver man mødt med når man kommer. Man skal huske alt med det samme, for man kan blive straffet på den ene eller den anden måde hvis man laver fejl eller glemmer noget. Ja man kan endda risikere at blive straffet for at have væltet på cyklen hvis man pga det kommer for sent hjem, eller hvis man efter skole tid bliver 5-10 minutter for at snakke med ens venner.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen